2010-05-10

Musik i livets alla skeden...

Söker just nu efter de där alldeles speciella textraderna som säger vad vi vill säga till en kär vän som lämnat oss alldeles för tidigt. Kom att tänka på hur musiken följer oss genom livet och hur vissa låtar lämnar avtryck för alltid. För två veckor sedan gick den här vännen bort. På kvällen när jag fick veta det hade jag varit på gitarrkurs och vi hade bestämt att vi skulle lära oss Knocking on heavens door till nästa gång. Nästa dag pratar jag med min bortgångne väns anhöriga, och hans dotter hade då bestämt att musiken på begravningen band annat skulle vara Guns n roses version av - ja, just det: Knocking on heavens door.....

En höst för tolv år sedan var jag med när en familjemedlems nyfödde son dog alldeles efter förlossningen. Det var en traumatisk tid som följde men jag fortsatte ändå att sjunga i den kör som jag var med i då. Vi repeterade inför en julshow, och en av sångerna berörde mig alldeles extra mycket - Julen är här heter den nog, och speciellt rördes jag av textraden: för den som inte finns hos oss tänder jag nu ett bloss.....Många år senare kommer en liten tjej, som är lillasyster till den här döde gossen hem från skolan när jag är hemma hos dem och berättar att snart är det julshow. - Jag ska sjunga solo, berättar hon. Gissa till vilken låt?

Ja, det finns många liknande historier att berätta. Kanske är det slumpen, kanske inte. Helt klart är att musik är något som berör oss på djupet och finns med i livets alla skeden. Därför är det så viktigt nu att hitta de rätta textraderna till den här vännen som gått bort. Han var rock n roll personifierad och älskade musik, speciellt hårdrock. Jag är säker på att vi kommer att hitta de där alldeles speciella orden, och sedan kommer förstås den låten för alltid att vara förknippad med honom.

1 kommentar:

  1. Musik hjälper både i glädje och sorg!
    /Åsa Bergström

    SvaraRadera