2010-04-05

Massor av inspiration!

Botaniserar bland alla härliga nyutkomna trädgårdsböcker på nätet och lägger till några på min önskelista! Än ligger snön djup här i Dalarna, men snart ska väl också vi få böka runt i jorden och fixa lite fint i krukorna ute?
Bland annat har en av Sveriges häftigaste trädgårdar har blivit med bok i år: Wij Trädgårdar i Ockelbo. För mig är det definitivt ett semestermål i sommar, det är några år sedan jag var dit sist. Boken har trädgårdens visionär och upphovsman Lars Krantz skrivit och Pernilla Hed har fotograferat.
Medelhavsträdgård är förstås inte aktuellt i min växtzon men man kan ju läsa och drömma - till exempel i Peter Englanders bok Livet i solen.




Jag saknar verkligen Gunnel Carlsons Gröna rum i TV och tycker att hon borde ha en självskriven plats i rutan nu när våren kommer. Men hon finns i alla fall också bland vårens trädgårdsboksförfattare. Tillsammans med duktiga Susanna Hultin, också känd från TV, fast programmet Söderläge har hon skrivit boken Första trädgårdshjälpen. Verkar oumbärlig i sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar