2010-04-30

Vårdträd i trädgårdstider!

Läste i Falu-Kuriren att Falun fått ett vårdträd planterat på ett torg i staden. Ett valnötsträd närmare bestämt. När jag flyttade till mitt hus för ganska exakt åtta år sedan planterade jag två träd, en lönn och en rönn. Lönnen var förr ett typiskt vårdträd, som planterades för att bringa lycka och välgång till familjen på gården. Rönnen var ett typiskt vårdträd hos de finska familjer som invandrade på 1700-talet. Passar ju bra, jag har ju mina rötter hos de gamla finnarna! Förra sommaren planterade jag ett paradisäppelträd som jag hoppas ska ge skugga åt den gamla, ståtliga rododedronbusken som egentligen står helt fel placerat i söderläge. Den verkar ju trivas ändå, blommar så vackert varje försommar, men lite skugga skulle säkert inte skada. Det är något speciellt med träd, tänk bara på den nordiska mytologin där allt började med Ask och Embla, asken och almen som guden Tor gjorde levande.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar