2010-06-18

Fin- och fulkultur i Vansbro?

Undrar hur Vansbro Teaterförening tänkte när de nu ska arrangera The Big Four, Sonispheres konsert med de fyra stora: Metallica, Anthrax, Slayer och Megadeth, som sänds via satellit från Bulgarien till teatern i Vansbro? I annonsen står det nämligen DROGFRITT med stora svarta bokstäver. Detta har fått mig och många andra att se rött......Vad är det för diskriminering? När samma arrangör håller i samma typ av evenemang inom opera - från Metropolitan - så serveras till och med vin och mat i samband med föreställningen. Känns som det finns finkultur och fulkultur i Vansbro......:(. Konserten med The Big Four håller på i över fyra timmar - det borde vara självklart att det finns något att äta och dricka under föreställningen. I Falun, där samma konsert sänds, har besökare till och med rabatt på krogen i Folkets Hus om de visar upp biljetten. Funderar på att arrangera en resa dit istället för vansbroborna - för att slippa bli behandlade som idioter.....

10 kommentarer:

  1. Hej Åsa

    Det finns flera anledningar att köra drogfritt. Vi har inte tillstånd att servera alkohol, för att söka tillstånd för en föreställning kostar det drygt 2000 kr samt så måste vi ha någon som har kunskaper och då måste det skötas av någon krögare som är villiga att riskera att inte få tillräckliga inkomster samt att vi inte kan släppa in ungdomar.

    Vi har helt enkelt inga resurser att servera alkohol på den typen av arrangemang, alternativet är att inte satsa på den typen av sändningar om det viktigare att servera alkohol än att sända olika rockkonserter.

    Att operan lyckades berodde på att ett gäng operafantaster utanför teaterföreningen, jobbade häcken av sig för att lösa alla problem och tillsammans kunde vi genomföra de lyckade sändningarna. Var finns hårdrockfantasterna Åsa? Med deras hjälp och stöd hade det möjligen också kunnat genomföras något mera avancerat arrangemang. Det sättet som du Åsa motarbetar vårt försök att erbjuda arrangemang för en annan publik kommer förmodligen att innebära att vi avstår från dessa i framtiden. Är det det du vill Åsa?


    Uwe Weigel

    Kassör i Vansbro Teaterförening.

    SvaraRadera
  2. Jag undrar, som Uwe, om Åsa har någon dold agenda. Varför lägga ner så mycket skit på att förstöra ett arrangemang??? Tycker du, Åsa, att det händer för mycket här i Vansbro? Att det inte borde vara någon livesänd rockkonsert? Varför saboterar du för andra? Vem vinner på det? Vad gör du själv för att det ska hända nått? Trist Jante-mentalitet, tycker jag.

    Själv tycker jag att det är jätteroligt att det blir en livesänd hårdrockskonsert här hos oss. Ett första försök, men ändå! Vi behöver mer sånt!! Vi behöver inte skitsnackare som Åsa!

    Z

    SvaraRadera
  3. Jag har tagit del av Dina inlägg på FaceBook med tillhörande kommentarer och jag vet att både Lars Wanfors och Uwe Weigel har bemött dina påståenden. Du har fått förklaringar till anledningen att vi kör "drogfritt".
    Att annonsen ser ut som den gör vet vi också anledningen till. Affischering kunde ha varit mycket bättre men det beror bla.a. på att vi inte fått tillräcklig med material.
    Vad det gäller mat under evenemanget har flera föreningar och andra aktörer blivit tillfrågade och tackat nej. Nu blir det Annika och Yasin som fixar detta. Kanon! - tycker jag, för självklart begriper även vi att det måste finnas förtäríng under en så lång konsert! Men är dina förväntningar på en "operatallrik och ett glas vin" realistiska? Anser du själv att det är samma sorts publik? För mig är det helt olika målgrupper. Jag är medveten om att det iinte enbart är ett ungdomsarrangemang, utan majoriteten av besökarna kommer förmodligen att vara äldre. Hade vi då haft en servering med alkohol - ja, då hade vi troligen fått ha en åldersgräns i stället. Men eftersom Ni känner Er så kränkta av att det inte serveras alkohol på detta evenemang, så kanske jag ska tolka det som att Ni inte vill ha dit ungdomarna?? Man kan tolka saker på oerhört många sätt, Ditt sätt är ett sätt och vårt sätt är ett annat. Det står var och en fritt. Men jag tycker det är galet att publicera antaganden utan att kolla fakta först. Det har Du också gjort tidigare, och kanske var det så att jag trampade på någon öm tå hos dej då jag påpekade detta?? Är det därför Du är så avogt inställd? Det var inte min mening utan jag ville bara förmedla fakta så att det blir rätt en annan gång.
    Jag kan inte heller förstå hur du i din "position" som frilansjournalist och en av våra länkar "utåt" kan motarbeta ett evenemang i bygden i stället för att hjälpa till att marknadsföra det i positiva ordalag? Vad vi här i bygderna behöver göra för att överleva och för att överhuvudtaget kunna anordna några som helst evenemang är att samarbeta! Jag tjatar ofta om att jag villl göra mer evenemang för ungdom, men vi räcker inte till i föreningen för att kunna dra alla arrangemang. Vi måste bli fler och vi måste lära oss att dra åt samma håll! - det är jag helt övertygad om! Allt annat är fel! Om Du känner att Du har åsikter om vad vi gör,är Du välkommen att diskutera dem med oss! Har Du idéer om evenemang och/eller vill hjälpa till så är Du också välkommen! Och naturligtvis är Du välkommen till de evenemang vi arrangerar!

    Vänliga hälsningar

    Monica Danielsson
    Ordf. Vansbro teaterförening.

    SvaraRadera
  4. suck säger jag.....men man väljer ju själv hur man vill tolka det man läser och vilka fördomar man vill odla.....
    //Åsa

    SvaraRadera
  5. Suck, säger jag med.

    Trist med folk som bara vill förstöra det andra försöker bygga upp.

    Gör nått eget, Åsa!

    Z

    SvaraRadera
  6. Men Z, hur många gånger har du varit in här idag egentligen från din arbetsdator? Räknade till väldigt många gånger.....Är det kanske det du menar med att göra något eget? Tror inte vi känner varandra egentligen, så du vet vad jag gör och inte gör.....har sett ditt namn i kultursammanhang här och där och tyckt att du verkade vara en bra och engagerad människa.....konstigt att du kan döma ut mig totalt efter ett par mejl.....men du kanske också spionerat på mig på Facebook;)? För din upplysning kan jag berätta att jag "gör eget" mest hela dagarna, men inte är lika känslig för kritik som du och dina kollegor i teaterföreningen. Tycker tvärtom att det kan vara berikande med olika åsikter, debatter och diskussioner. Till och med konflikter kan föra saker framåt. Något att tänka på kanske...//Åsa

    SvaraRadera
  7. Tror inte det var så här Åsa menade. Utan just principen att skriva DROGFRITT med stora svarta bokstäver... Anna

    SvaraRadera
  8. Svar till var finns hårdrocksfantasterna?? Jo förmodligen på plats och ser detta live! Och får en öl! :=)

    SvaraRadera
  9. Härligt Åsa!
    Spännande debatt! Jag älskar att du sticker ut hakan. Du talar för en gigantisk grupp i kommunen o landet. Du har trampat på några ömma tår, men har man stora tår får man räkna med att de får en blånagel då o då. Så trampa på! Folk får väl dra in sina tår.... Jag vet vem du är o vad du gör, så ta inte åt dej av personangreppen som kastas mot dej. De människorna känner inte dej. Du är guld!
    Solan :-)

    SvaraRadera
  10. Var själv på plats i Vansbro på konserten i tisdags, tillsammans med mina två tonåringar (minderåriga) utan att känna mig idiotförklarad(!) och upplevde en fantastisk konsert!! Jag tycker att det var en utomordentlig satsning att göra det möjligt även för oss här i västerdalarna att få vara med på en sån häftig hårdrockskonsert och slippa åka långt för det. Jag ser gärna att det blir fler såna tillfällen. Tycker att det är jättetråkigt att en sån här satsning på hårdrock får sånt mothugg. Borde vi som gillar hårdrock inte hurra och vara glada istället?!?
    Både jag och mina tonåringar klarade förresten av att njuta fullständigt av musiken, helt utan sprit! Man kan ju undra varför man anser att det ska behövas sprit för att kunna njuta av hårdrock? Är inte det lite fördomsfullt?!?
    Och om man i Vansbro teaterförening inte skulle gilla hårdrock (som man kan tolka att du tror)varför arrangerar man i så fall en sån här konsert? Är inte det svar nog...??Ser alltså ingen anledning alls till varför jag skulle känna mig diskriminerad och idiotförklarad ....Fattar inte riktigt vitsen med den här diskussionen!
    / Inger. Hårdrockande, antidrog-kulla

    SvaraRadera