2010-06-25

Förtydligande!

Det kom en ny kommentar till inlägget nedan om fin- respektive fulkultur i Vansbro som jag tycker ger anledning till några förtydliganden. Jag förstår att det inte är lätt att hänga med i debatten, och en stor del av den har också förts via mejl med några av teaterföreningens styrelseledamöter och alltså inte varit möjlig att ta del av här på bloggen. Jag ska försöka sammanfatta från min horisont: I mina första inlägg här på bloggen och på Facebook undrade jag hur teaterföreningen tänkte när de bestämde sig för att annonsera drogfritt för The Big Four-konserten som sändes via satellit i Vansbro teater i tisdags kväll. Min reaktion kom med anledning av att det serveras middag med alkoholhaltiga drycker under operaföreställningarna som också sänds via satellit i samma lokaler. Jag fick en känsla av att det fanns okunskap om och fördomar mot hårdrockare och ville veta om fler hade reagerat som jag helt enkelt. Det är ett 20-tal som hört av sig, som reagerade på samma sätt som jag. Av mejlen som jag fått från teaterföreningen kan du läsa teaterföreningen förklaringar till varför de valt drogfritt när det är hårdrock och inte när det är opera. Om du klickar på länkarna kan du se exempel på varför jag tycker annorlunda:

* det är ett smalt evenemang med band som inte är så kända, därmed väntas inte heller så stor publik

* det riktar sig till ungdomar (om du inte orkar läsa hela analysen kan jag berätta att medelåldern för en hårdrockare enligt den här rapporten är 29 år).

* det är inte relevant att servera mat och dryck till den här publiken (behöver egentligen inget motargument tycker jag)

* om man skulle haft servering, vilket man också funderat på, hade man troligen behövt ordningsvakter (vilket då inte behövs på operaföreställningarna)

Jag har dessutom blivit beskylld för att motarbeta och kampanja mot evenemanget i tisdags. Åsikten är fri, tack och lov, och det kommer jag att fortsätta verka för. Inte alltid populärt men många gånger nödvändigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar