2010-01-06

Konsertkrönika för 2009

2009 var ett riktigt bra konsert- och festivalår för mig. Flera stora och oväntade musikupplevelser kommer för alltid att finnas kvar i mitt musikminne. Här kommer en liten sammanfattning över små och stora musikupplevelser under året:

Januari:
Björborevyn var en höjdare musikaliskt det här året. Queenpotpurriet som var ett av revynumren ger mig fortfarande ståpäls!

Månaden avslutades med en Keen Hue-spelning på Borlänge Folkets Park. Gamla goda covers och svettigt värre!

Februari:
En av de stora musikupplevelserna det här året ägde rum i slutet av februari: AC/DC i Globen. Rock´n´roll säger jag bara!

Dagen efter fest på Monkey Bar med Feel Dizzy, ett tributeband till Thin Lizzy, från Grängesberg. En höjdare!

Mars:



Lovell Sisters som spelade i Medborgarhuset här hemma var en riktig överraskning! Svängigt och roligt, och någon slags rockig bluegrass med en fantastisk energi hos musikanterna! Konserten fick fina recensioner av mig!

April:
Kent Jansson visade sig vara en fenomenal låtskrivare och sångare, vilket han visade oss på sin sambos kalas. Låten han skrivit till henne skickade jag vidare till Dalatopen där den legat nu i höst!

Maj:
Planerna på att starta ett rockband började så sakta växa fram hos mig och några vänner!

Så ska det låta som bjöd på musikunderhållning varje fredag led mot säsongsavslutning.

Juni:
Sweden Rock Festival i Norje, Sölvesbrogs kommun, Blekinge. Världens bästa hårdrocksfestival! Såg massor av band, skrev om festivalen för DT Nöje. Mest överraskad var jag över Electric Boys som återförenades inför SRF. Fantastiskt bra! Blackfoot var superbra, Rainbow (kallat Over the Rainbow) a la´2009 var också en positiv upplevelse.



Ståpäls var det också är Sabaton ledde nationaldagsfirandet på festivalen. Strålande sol, dalapatriotism, bra hårdrock och nationalsången!

Stämningsfulla sommarvisor och opera på järnamål blev det på midsommardagen tack vare Musik i ladan!

Månaden avslutades med Peace & Love i Borlänge. Hett, hett, hett och massor av bra musik. Thåström, Mötley Crue, Sanna Carlstedt och Electric Boys (igen) och så årets största musikupplevelse: CHRIS CORNELL! Känner i kroppen när jag skriver hur otroligt uppfylld man kan bli av riktigt bra livemusik! Cornell, du var mitt största musikminne från 2009!

Juli:
Festival igen- i Dala-Järna! Less than Four från Äppelbo, Eternal från Nås/Björbo och In Mourning från Vansbro/Falun stod bland andra band på scenen. Otygä´gjorde en bejublad nostalgispelning, alltid kul att se! En toppenkväll!

Augusti:
Månaden började med logdans i en potatislada i Gustafs. I pauserna spelade ett relativt nybildat rockband bestående av tjejer i vår ålder - inspiration och mod hämtades där! Det behöver inte låta perfekt bara det är roligt!

P-Floyd gjorde en kanonkonsert i samband med Flygfesten i Dala-Järna. Wish you were here förstås - sjöng mig hes!

Första repet med rockbandet! Knockin´ on heavens door och Proud Mary - kul!

Följde med en lycklig liten tjej till Insjön för att se Amy Diamond. Njöt av den lilla lyckliga som stod längst fram och titade bakåt på moster i bland och tog en del bra bilder!

Köpte min vackra, turkosblå Fender Strata för hela semesterkassan! Det är kärlek det!



Månaden avslutades på Dalhalla med en fantastisk Glenn Hughes i Phapsody in Rock. Vad gjorde det att regnade igenom två regncaper den kvällen? Amazing!

September:
Vansbro Kulturhus invigdes med massor av bra lokal musik. Björn Skifs, Patrik Isakson, Sven Rubin...i öltälten punkiga Pataz och på trubadurscenen Jonny Karlsson, Stefan Morén och Robin Brorsson. Många musikaliska upplevelser den kvällen!

En frostigt kall höstkväll upplevde jag körsång och marschaller i trädgården i Bäsna. Vackert och stämningsfullt!

Oktober:
Klinkades på elgitarr många roliga timmar! Mer sånt! Följde Idol för första gången i mitt liv och hejade på Mariette Hansson!

November:
Deep Purple på Ejendals Arena. Klockrent musikaliskt, men Gillan hade lite problem med rösten.

December:
Luciashow med Parkskolan i Medborgarhuset. De klassiska julsångerna och massor av glada barn som snart har jullov!

På TV gick Hells Jingle Bells, en krogshow med Jocke Cans och Petra Kvännå. I min stereo gick Absolute Christmas, Peter Jöback och Chris Cornells Ave Maria.

Julfikat på annandagen kompades av X-Ray-Spex! Det var inte i går vi lyssnade på Poly Styrens ljuva stämma. Fick plocka fram kulturmärkt kassettband ur gömmorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar